اصول مراقبت از بیمار در منزل

مراقبت از بیمار در منزل

مراقبت های بهداشتی در منزل به گونه ای است که بیماران در منزل و تحت نظارت یک پزشک مراقبت می شوند. خدمات مراقبت های بهداشتی در منزل شامل مراقبت های پرستاری در زمینه فیزیکی و گفتاری و خدمات اجتماعی پزشکی می باشد. هدف از انجام این امور این است که بیمار هر چه سریع تر بهبود یابد و به روال عادی خود برگردد. اما باید از اصول مراقبت از بیمار  در منزل آگاهی داشته باشید تا بتوانید خدمات مراقبت های بهداشتی و درمانی بیمار را به درستی انجام دهید.

ارائه مراقبت های بهداشتی در خانه

محیط مراقبت های بهداشتی در منزل با بیمارستان و سایر محیط های سازمانی که پرستاران در آن کار می کنند متفاوت است. در بیمارستان، رابطه کاری پرستار و پزشک مستلزم تماس مستقیم با پزشک است. پزشک نیز برای ارزیابی و انتقال یافته ها تا حد زیادی به پرستار متکی است. در حالی که پرستاران مراقبت‌های بهداشتی در خانه زمان بیشتری را نسبت به پرستاران بیمارستان برای مراقبت از بیمار صرف می ‌کنند. اگر مشکلی برای بیمار بوجود بیاید، پرستار باید با اصول اولیه پزشکی برای بهبود وضعیت بیمار آشنا باشد.

در مراقبت های بیمارستانی، بیشتر تصمیمات توسط پزشک و پرستاران اتخاذ می شود. اما در مورد مراقبت‌های بهداشتی در منزل، پزشکان تشخیص می ‌دهند که محیط مراقبت از بیمار در چه مکانی باشد. بنابراین، در مراقبت های منزل، بیمار نقش بیشتری در تعیین چگونگی و انجام برخی مداخلات دارد.

در بیمارستان، پرستاران، پزشکان و داروسازان همگی ممکن است در حصول اطمینان از اینکه بیمار آنتی بیوتیک ها را در فواصل زمانی مناسب درمانی دریافت می کند، نقش داشته باشند. اما در خانه، بیمار ممکن است علی رغم توصیه های لازم در مورد برنامه دارویی منظم، دارو را در زمان های نامنظم مصرف کند. بنابراین، پرستار باید برای ارتقای سطح کیفی بیمار این واقعیت را در نظر بگیرد تا با نظر مخالف بیمار مواجه نشود.

مراقبت از بیمار - پرستار بیمار

برنامه ریزی منظم برای مراقبت از بیمار داشته باشید

داشتن یک برنامه ریزی برای بیمار در  کوتاه مدت و بلند مدت مهم اهمیت ویژه ای دارد. شما باید در مورد فعالیت های روزانه، قرار ملاقات‌های پزشک و تجویز مجدد نسخه ‌ها مطلع باشید و در عین حال به شرایط سن و وضعیت خویشاوندان بیمار نیز فکر کنید.

بهتر است در مورد وضعیت بیمار در آینده پیش بینی هایی داشته باشید و در مواقع اضطراری آماده عمل باشید. حتما با پزشک مربوطه در ارتباط باشید و از سایر افراد خانواده نیز کمک بگیرید. بعضی از کارهای مربوط به پذیرش بیمار، مدارک پزشکی بیمار، پرداخت هزینه های پزشکی و غیره را به چند شخص واگذار کنید. طرح را به صورت کتبی یادداشت کنید و تمام جوانب مربوط به شرایط بیمار را در آن ذکر کنید.

محیط ایمنی را برای بیمار فراهم کنید

اگر شخصی که از او مراقبت می کنید به دلیل مشکلات بینایی یا شنوایی در رفت و آمد مشکل دارد، باید راه هایی را برای کاهش خطرهای احتمالی انجام دهید. مشورت با یک متخصص، مانند پرستار حرفه ای بیمارستان و مدیر مراقبت های سالمندان به شما کمک می کند تا شرایط را به صورت جدی بررسی کنید و نسبت به تغییر نیازها در طول زمان هوشیار باشید.

برای بیمارانی که دچار زوال عقلی هستند، برنامه مشخصی را در نظر بگیرید. زوال عقل نگرانی های خاصی در مورد سرگردانی و خود آسیبی به همراه دارد، اما راه های زیادی برای کاهش خطرات وجود دارد. به عنوان مثال می توان به نصب قفل درب از راه دور، غیرفعال کردن اجاق گاز در صورت عدم استفاده و حفظ دمای آبگرمکن تا 120 درجه فارنهایت یا کمتر اشاره کرد.

درصورتی که بیمار با محدودیت های فیزیکی روبرو باشد، ممکن است نیاز به ایجاد تغییرات ساختاری، مانند نصب رمپ ویلچر، ایجاد میزهای قابل تنظیم و تغییر ساختار منزل داشته باشید.

مراقبت های بهداشتی را رعایت کنید

مراقبت از بستگان سالخورده یا مبتلا به بیماری مزمن می تواند به معنای انجام برخی وظایف اولیه پزشکی و پیگیری مداوم داروها باشد. اما فقط این نیست و باید در تمام موارد مانند مراقبت های بهداشتی بیمار نیز محتاط باشید. در بسیاری از موارد که بیماری شخص واگیردار است رعایت نکات بهداشتی الزامی می باشد. زیرا ممکن است در صورت سهل انگاری وضعیت بیمار وخیم شده و یا بیماری به اشخاص دیگر سرایت کند.

شرایط نگهداری بیمار در بیمارستان به صورت استاندارد و معیاری و با توجه ویژه پرستاران بخش صورت می گیرد. بهداشت و نظافت هر بخش بیمارستان به صورت اصولی رعایت می شود. بنابراین، اگر قصد نگهداری و مراقبت از بیمار را در منزل خود دارید، حتما در رعایت اصول بهداشتی بیمار توجه کنید.

سبک زندگی سالم را برای بیمار فراهم کنید

پرستار بیمار با توجه به شرایط بیمار ممکن است هر کاری را انجام دهد، به خصوص اگر با شخصی که از او مراقبت می کنید در خانه مشترک هستید. ممکن است خود را در نقش پرستار، مربی زندگی، متخصص تغذیه و مدیر اجتماعی بیابید. با این حال همه این نقش ها برای حفظ سلامت روحی و جسمی بیمار شما مهم است.

رفع نیازهای اجتماعی مانند انزوا و تنهایی بیمار به بهبود سلامتی بیمار کمک بزرگی می کند. اگر شخص با بیماری خاصی درگیر است که باید برای مدتی از دیگران دور باشد، حتما شرایط را برای او فراهم کنید. در غیر این صورت می‌ توانید یک برنامه تفریحی و سرگرمی در نظر بگیرید و دوستان و اقوام را هم دعوت کنید تا بدین گونه روحیه بیمار را نیز تقویت کرده باشید.

مراقبت از بیمار - امید نرسینگ

تغذیه بیمار را مدیریت کنید

مراقب هرگونه محدودیت غذایی باشید و بیمارتان را تشویق کنید که رژیم غذایی متعادلی داشته باشد. به برنامه ‌های غذایی خانه توجه کنید و سعی کنید مصرف مایعات را حتما در برنامه غذایی بیمار بگنجانید. زیرا کم ‌آبی بدن می ‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری مانند ضعف، سردرد و بیماری‌های دیگر شود.

بیمار را به ورزش کردن تشویق کنید

متحرک ماندن می تواند به افراد مسن کمک کند تا قدرت، تعادل، انرژی و سلامت مغز خود را حفظ کنند. با توجه به اینکه توانایی‌های بیماران متفاوت است، باید هر برنامه ورزشی را با پزشک در میان بگذارید. اما به صورت عموم می توانید فعالیت هایی مانند پیاده ‌روی، یوگای نشسته، شنا یا بلند کردن وزنه ‌های کوچک را امتحان کنید.

امیدنرسینگ، مراقب همیشگی بیمار شماست

مراقبت از بیمار در منزل در شرایط خاصی امکان پذیر است که باید از طرف پزشک مربوطه تایید شود. اما پرستاری از بیمار کار ساده ای نیست و نیاز به رعایت اصول خاصی است که می توانید آن را به افراد با تجربه و متخصصی بسپارید.

موسسه امیدنرسینگ با داشتن مجوز رسمی از سوی وزارت بهداشت و درمان و تیم متخصص و با تجربه سعی دارد تا بهترین خدمات پزشکی، درمانی و مراقبتی را در بیمارستان، منزل و حتی محل کار شما ارائه دهد.

خدمات مرکز پرستاری امید

خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید