بیماری وبا از پیشگیری تا درمان

بیماری وبا- امید نرسینگ

بیماری وبا از بیماریهای عفونی واگیردار است که تنها در بین انسانها شیوع دارد. عامل ایجاد این بیماری یک نوع باکتری بنام ویبریوکلرا است که سم این میکروب که در روده باریک ترشح میشود باعث ایجاد بیماری وبا در انسان میشود.

این باکتری مدتها در آب زنده میماند و در مناطقی که سطح آبهای زیرزمینی بالاست بیشتر رواج دارد. این باکتری از طریق فاضلاب و مدفوع قابل انتقال است و زندگی در مناطقی که بهداشت مناسبی در آنجا وجود ندارد خطر مبتلا شدن به این بیماری را افزایش میدهد.

در این مقاله با بیماری وبا بیشتر آشنا می شویم و راههای پیشگیری و درمان آن را با هم بررسی می کنیم پس تا پایان مطلب با شرکت پرستاری امید نرسینگ همراه باشید.

علائم بیماری وبا

فرد مبتلا به بیماری وبا اسهال خفیف و بدون درد و تب را تجربه میکند که با گذشت زمان شدیدتر می شود. این بیماری گاهی با استفراغ و گاهی هم بدون استفراغ می باشد که بسرعت و در مدت 3 تا 4 ساعت باعث کم آبی بسیار شدید بدن میشود بصورتی که اگر آب و املاح جبران نشود سبب مرگ شخص مبتلا خواهد شد.

گاهی حالت تهوع هم در این بیماری به چشم می خورد. دوره کمون بیماری وبا از زمان ورود میکروب به بدن انسان تا بروز این بیماری از چند ساعت تا 5 روز است ولی معمولا یک یا دو روزه آشکار میشود. بطور کلی علایم این بیماری شامل:

  • احساس پری و غرغر کردن شکم
  • اسهال آبکی سفید رنگ و بدبو که متوسط یا شدید است با دفعات زیاد
  • استفراغ یکباره بدون هیچ حالت تهوع قبلی
  • تشنگی و عطش فراوان
  • نداشتن دل پیچه و دل درد
  • گرفتگی عضله پشت ساق پا
  • فقدان تب
  • فقدان خون در مدفوع
بیماری وبا- باکتری

راههای انتقال بیماری وبا

این بیماری از دو روش تماس مستقیم و تماس غیر مستقیم از یک فرد به فرد دیگر منتقل میشود. بیماری وبا از طریق تماس با اشیاء آلوده به میکروب وبا مثل دست دادن با فرد بیمار یا آلوده به میکروب بیماری، تماس با مدفوع یا استفراغ فرد بیمار، لوازم آلوده به میکروب فرد بیمار مانند ملحفه، لیوان، ظروف غذا و … منتقل میشود.

در روش غیر مستقیم هم از طریق نوشیدن آبی که آلوده به مدفوع فرد بیمار بوده مانند استفاده از آب چاهها، جویبارها، استخرها، دریاچه های آلوده به میکروب بیماری، خوردن میوه جات و سبزیجات خام آلوده به میکروب، خوردن غذاهای پخته که توسط فرد آلوده طبخ شده و یا با حشرات آلوده شده، مصرف بستنی و شیر آلوده که از منابع ناسالم تهیه شده باشند.

عوارض بیماری وبا

بیماری وبا باعث از دست رفتن الکترولیت ها و مایعات بدن شده و می تواند ظرف 2 تا 3 ساعت فرد را بکشد. البته این در موارد شدید بیماری است ولی در موارد معمولی هم اگر فرد درمان نشود در کمتر از 18 ساعت به دلیل کمبود آب بدن احتمال مرگ فرد وجود دارد. جدی ترین عوارض وبا اسهال شدید است که ممکن است با مشکلات دیگری نظیر کمبود پتاسیم، قند خون پایین و نارسایی کلیه همراه شود.

تشخیص بیماری وبا

تنها روش تشخیص این بیماری شناسایی باکتریهای موجود در مدفوع فرد است. نتیجه این تست سنجش بسرعت مشخص میشود. اگر این بیماری سریعتر تشخیص داده شود از مرگ و میر افراد کاسته می شود و شیوع آن کنترل می گردد.

مطلب پیشنهادی: بیماری های شایع در تابستان

بیماری وبا- آب آلوده

روشهای درمانی بیماری وبا

زمان در درمان بیماری وبا بسیار مهم است زیرا بیمار می تواند ظرف چند ساعت فوت کند. یکی از روشهای اصلی درمان این بیماری تامین مایعات بدن از طریق محلولی آبرسان به نام ORS (ا آر اس) است. این محصول بصورت پودری سفید رنگ است که در با آب جوشیده و سرد شده حل شده و در دفعات به بیمار خورانده می شود.

در هنگام شیوع وبا اغلب افراد با مصرف محلولهای ORS بهبودی پیدا میکنند اما زمانی که دهیدراتاسیون شدید باشد بیماران نیاز به مایعات درون رگی و تزریقی دارند که از تزریق سرم برای تامین مایعات بدنشان استفاده می شود.

گاهی اوقات در برخی افراد که بیماریشان شدت بیشتری داشته با آنتی بیوتیک ها زمان اسهالشان کاهش پیدا می کند و برخی بررسی ها هم نشان داده که مکمل زینک میتواند مدت زمان و میزان اسهال ناشی از وبا را کم کند.

پیشگیری از بیماری وبا

  1. از آب لوله کشی کلردار برای نوشیدن، شستشوی ظروف و میوه جات و سبزیجات استفاده کنید.
  2. در صورت عدم دسترسی به آب کلردار آب را جوشانده و پس از سرد شدن استفاده نمایید.
  3. در هنگام شیوع وبا از خوردن سبزیجات بصورت خام پرهیز کنید.
  4. میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف با پرکلرین گندزدایی کرده و سپس با آب سالم شستشو داده و مصرف نمایید.
  5. از خوردن ماهی نیم پز یا خام که از آب آلوده صید شده پرهیز کنید.
  6. در هنگام شیوع وبا در استخرهای عمومی شنا نکنید.
  7. از مصرف ساندویچ، آبمیوه و یا غذایی که بیرون آماده می شود و احتمال آلودگی دارد اجتناب کنید.
  8. هر بار قبل از غذا خوردن یا پس از استفاده از توالت دستهای خود را با دقت با آب و صابون بشویید.
  9. از خرید و مصرف معجون، آبمیوه و خوراکی هایی که افراد دوره گرد می فروشند جدا خودداری کنید.
  10. حتی الامکان بیشتر از غذاهای طبخ شده در منزل استفاده کنید و کمتر از غذاهای رستورانی یا بیرون بر استفاده نمایید.
  11. مواد خوراکی باید در ظروف دربسته و به دور از آلاینده ها و حشرات نگهداری شوند.
  12. از شیر و بطور کلی فرآورده های لبنی پاستوریزه مصرف نمایید یا در صورت عدم دسترسی شیر را بیست دقیقه بجوشانید و سپس مصرف نمایید.
  13. بعد از غذا از لیموترش تازه یا چند قطره آب لیمو استفاده نمایید.
بیماری وبا- علایم

بیماری وبا سالمندان و کودکان را بیش از سایر افراد تهدید می کند زیرا بدن های ضعیف تری داشته و یا دارای بیماریهای زمینه ای هستند. اگر به دلیل مشغله کاری فرصت یا توان نگهداری از بیمار خود را ندارید مرکز پرستاری امید نرسینگ آماده همکاری با شما و اعزام پرستار سالمند، کودک و بیمار به منازل یا بیمارستانها و مراکز درمانی می باشد. کافیست با ما تماس بگیرید.

اعزام پرستار حرفه ای برای سالمندان و کودکان در موسسه امید نرسینگ

شرکت امید نرسینگ با تجربه چند ساله و همکاری با موسسه الفاطب، هر گونه خدمات پرستاری و پرستاری افراد سالمند و کودکان شما را انجام می‌دهد.

تمام کارکنان شرکت امید نرسینگ از تجربه و مهارت بالایی برخوردار بوده و زیر نظر کارشناسان موسسه توانبخشی فعالیت می کنند. هدف ما رضایت شما و بهبود وضعیت سلامتی عزیزان شما است.

خدمات مرکز پرستاری امید

خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید