علائم کرونا در کودکان و نکات مهم بهداشتی

کرونا در کودکان کووید 19

کرونا در کودکان کووید 19

میزان دچار شدن به ویروس کرونا در کودکان زیر ۱۸ سال کمتر از بالغین و در حدود ۱.۷ درصد بوده. به شکل کلی کودکان کمتر از بالغین علائم بیماری را نشان گر است و عوارض شدید بیماری و نیاز به بستری در آنها کمتر می باشد.

همچنین میزان بستری کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه خیلی کم و حدود نیم تا ۲ درصد می باشد . علائم بیماری که تقریبا ۱۴-۲ روز پس از تماس ظاهر می گردد ، مشابه بقیه ویروس‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا ، شامل تب، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، سردرد، اسهال و از بین رفتن حس چشایی و بویایی و راش یا بثورات پوستی می باشد .

در گروه سنی زیر ۱۸ سال، بیماری در جنس مذکر و در گروه ۱۷-۱۵ سال شایع‌تر می باشد اما درصد بستری کودکان زیر یکسال بیشتر بوده. بین کودکان بستری ۷۷ درصد بیماری زمینه ‌ای همچون بیماری قلبی، نقص سیستم ایمنی و آسم داشته‌اند .

آنها یکی از گروه‌ های آسیب ‌پذیر در ابتلا به آنفلوآنزا می باشند اما هنگامی که به کرونا مبتلا می‌شوند، بیماری شان وخیم نمی‌شود. کودکان حتی اگر خودشان بیمار نشوند می‌توانند ناقل ویروس باشند و آن را سرایت کنند.

هنوز معلوم نمی باشد اشخاص آلوده به ویروس که علائم بیماری ندارند یا آنها که بیماری خفیفی دارند، تا چه حد آن را پخش می کنند .

راههای شیوع ویروس کرونا

ویروس کرونا هم مثل ویروس آنفلوآنزا منتقل می گردد ، از راه تنفس قطرک‌ های حاوی ویروس که با سرفه و عطسه پخش می‌شوند. رعایت حداقل یک متر فاصله با دیگران و شستن دست بیش از لمس صورت یا خوردن غذا، خطر انتقال ویروس کرونا را کمتر می کند ولی رعایت این کارهای پیشگیرانه حتی برای بزرگسالان هم سخت می باشد .

کودکان تنها ما بین ۱ تا ۲ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا را متشکل می شود . کودکانی و نوجوانانی که به ویروس کرونا آلوده اند و در مقابل آن مصونیت دارند و اینکه آیا بچه‌ ها پخش‌ کننده کرونا اند یا نه یکی از ناشناخته‌ ها درباره این همه‌ گیری می باشد. جواب این پرسش برای درک نحوه مدیریت بیماری و وقت بازگشایی مدارس مهم می باشد .

آیا کودکان از ویروس کرونا مصون هستند؟

یکی از فرضیه ها این می باشد که شاید ریه‌ آنها گیرنده کمتری دارد، همان گیرنده‌ای که ویروس کرونا از راه آن وارد سلول می گردد. اما هنوز شواهد کافی جهت اثبات آن نیست .

گزارش‌ها نشانگر این هستند که بیماری در تعداد خیلی کمی از کودکان آلوده به ویروس کرونا وخیم می‌شود و سیستم ایمنی ‌شان واکنش التهابی شدیدی بروز می دهد .

در اغلب کودکانی که نتیجه آزمایش ابتلای شان به ویروس کرونا منفی بود، آزمایش وجود پادتن این ویروس در آنها نتیجه مثبت داشت .

زمانیکه کودکان علایم ذیل را داشته باشند ، با اورژانس تماس بگیرد .

در کودکان زیر یک سال تب بالا اهمیت خیلی زیادی دارد، پس در شکل تبی که با درمان‌ های عادی کاهش نیابد والدین می بایست با اورژانس تماس گرفته و پزشک کرونا را هم در لیست تشخیص‌های خود قرار دهد.

علامت دیگری که خیلی شایع می باشد و هر سال در فصل تابستان خیلی از کودکان با آن روبرو می‌شوند، اسهال و استفراغ می باشد و با توجه به اینکه اسهال و استفراغ هم می‌تواند از علائم گوارشی کرونا باشد، اگر در کودک اسهال و استفراغی اتفاق بیفتد که پزشک نتواند با درمان‌های عادی آن را حل کند و یا با درگیری سایر سیستم‌های بدن مثل سرفه و یا بروز دانه‌هایی بر روی پوست و یا زردی همراه باشد می بایست به پزشک مراجعه نمایید.

بی میلی کودک نسبت به غذا خوردن و کم شدن ادرار از علائمی می باشد که والدین در شکل مشاهده می بایست نسبت به آن‌ها احساس خطر نماید، بروز این علائم به خصوص در کودکانی که با اشخاص مبتلا به کرونا در تماس بوده‌ و یا بدون وسایل حفاظتی در اماکن شلوغ حاضر شده‌اند، می بایست شک ما نسبت به ابتلای کووید ۱۹ را برانگیزد .

دیگر علائم کرونا در کودکان:

رنگ‌پریده شده

پوست لکه‌دار شده

بدنش بسیار سرد می باشد

وقفه تنفسی دارد

تنفس نامنظم می باشد

یا بسختی نفس می‌کشد

مشکل جدی تنفسی دارد

خیلی بی‌قرار می باشد

به چیزی عکس‌العمل نشان نمی‌دهد

لب‌هایش کبود شده

دچار تشنج شده

بیش از حد نگران و پریشان می باشد

بی‌وقفه گریه می‌کند

گیج و بسیار خواب‌آلود شده

لکه‌هایی روی پوستش ظاهر شده که با فشار از بین نمی‌روند

دچار درد بیضه شده است (بخصوص در پسران نوجوان)

برای اطلاع از نکات مراقبتی و  کمک از پرستار بیمار در بیماستان ما همراهتان هستیم. با ما تماس بگیرید . 02177517605

پرستاری و مرابت بهداشتی از بیمار کرونا

خدمات مرکز پرستاری امید

خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید