پرستاری از سالمند مبتلا به سرطان

پرستاری از سالمند مبتلا به سرطان- امیدنرسینگ

پرستاری از سالمند مبتلا به سرطان یکی از دغدغه های خانواده هایی است که با این معذل روبرو هستند و علاوه بر مشکلات مالی که به خانواده تحمیل می شود بحث نگهداری و مراقبت از سالمند بیمار هم به آن اضافه می شود. در این موارد استخدام پرستار سالمند در منزل می تواند بهترین راه حل این مشکل باشد.

پرستار سالمند به دلیل مهارت، تخصص و تجربه ای که در این زمینه دارد می تواند برای بیمار خدمات بهتری را انجام دهد. در این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد پرستاری از سالمند مبتلا به سرطان را می خوانیم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سرطان چیست؟

سرطان یک نوع بیماری است که در آن بعضی از سلولهای بدن بدون توقف تقسیم می شوند و به بافتهای اطرافشان گسترش پیدا می کنند که میتواند از هر جایی از بدن شروع شود. در حالت طبیعی سلولهای بدن رشد کرده و تقسیم می شوند و سلولهای جدید تشکیل می دهند که برای بدن لازم است.

وقتی سلولها پیر شدند یا آسیب دیدند از بین می روند و جای آنها را سلولهای جدید می گیرند. بیماری سرطان وقتی به وجود می آید که این روند مختل می شود یعنی سلولهای آسیب دیده و پیر درحالیکه باید بمیرند زنده می مانند و این سلولها بدون توقف تقسیم شده و تشکیل تومور می دهند.

سرطانها دو نوع خوش خیم و بدخیم دارند که تومور خوش خیم با جراحی و برداشتن دوباره رشد نمی کنند ولی تومورهای بدخیم ممکن است به بافتهای مجاور سرایت کرده و دوباره رشد کنند.

بیماری سرطان علل گوناگونی دارد از جمله شیوه زندگی، علل ارثی و ژنتیکی، اشعه ماوراء بنفش، مواد شیمیایی و … .  بیماری سرطان در سنین مختلف اتفاق می افتد اما با افزایش سن احتمال ابتلا بیشتر میشود و امروزه تعداد افراد سالمند مبتلا به سرطان بیشتر شده است.

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله سالمندی موفق چیست؟ را از دست ندهید. 

پرستاری از سالمند مبتلا به سرطان- منزل

پرستاری از سالمند مبتلا به سرطان

مراقبت و پرستاری از سالمند مبتلا به سرطان از جهات مختلفی انجام می شود. این نگهداری و مراقبت شامل برآورده کردن نیازهای فیزیکی و کارهای روزانه تا همراهی روانی بیمار و مراقبت های پزشکی و دارویی او می شود که برخی از این کارها شامل:

  • نظارت بر تغذیه سالمند مبتلا به سرطان از جمله محدود کردن نمک در غذا به دلیل افزایش فشار خون.
  • نگهداری سالمند بیمار در یک محیط و هوای پاک و دور از آلودگی. این آلودگیها شامل گرد و غبار، دود، استعمال دخانیات و … است.
  • نگهداری از سالمند بیمار همراه با ورزشهای فکری و ذهنی بدلیل جلوگیری از آلزایمر در سنین بالاتر.

استخدام پرستار برای نگهداری سالمند مبتلا به سرطان

از بهترین روشهای مراقبت و پرستاری از سالمندان مبتلا به سرطان استخدام افرادی است که تخصص در این زمینه دارند. امروزه افراد زیادی هستند که به دلیل عدم تمایل، مشغله های کاری، دوری محل زندگی و … نمی توانند از سالمندان خود نگهداری کنند.

این افراد تمایل به نگهداری سالمند خود در خانه سالمندان هم ندارند پس بهترین راه استخدام پرستار سالمند مجرب و آموزش دیده در این زمینه است تا شرایط زندگی را برای سالمند مبتلا به سرطان در منزل بهتر نماید.

وظایف پرستار سالمند مبتلا به سرطان در منزل

  • شستشو و رعایت نظافت سالمند از جمله حمام کردن، کمک به استفاده از سرویس بهداشتی یا پوشک سالمندان.
  • ارزیابی از وضعیت روحی و جسمی سالمند به طور پیوسته
  • ارتباط داشتن با پزشک یا مشاور سالمند و اشتراک اطلاعات لازم با وی
  • تعامل و همکاری با سالمند مبتلا به سرطان که باید از نظر روانی هم حمایت شود و به او روحیه مقابله با بیماری داده شود.
  • ارائه راهکار و پیشنهاد به فرزندان سالمندان برای راحتی و امنیت بیشتر سالمند
  • نظارت بر مصرف درست و به موقع داروها توسط سالمند
  • داشتن اطلاعات جامع در مورد نوع بیماری سالمند. مثلا سالمند مبتلا به سرطان پروستات علائمی مثل ناتوانی در دفع ادرار، درد ناحیه لگن و … را دارد.
  • تسکین دردهای سالمند مبتلا به سرطان از جمله دادن داروهای مسکن تجویز شده یا در صورت لزوم استفاده از ماساژ و …
  • رسیدگی به خورد و خوراک سالمند و تامین رژیم غذایی مناسب برای سالمند
  • کمک به سالمند برای انجام ورزشهایی که با وضعیت فیزیکی او مناسب باشد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله بیماری های سالمندان را مطالعه نمایید. 

پرستاری از سالمند مبتلا به سرطان-غذا

ویژگیهای پرستار سالمند مبتلا به سرطان در منزل

1- قدرت تشخیص علائم بیماری:

پرستار سالمند مبتلا به سرطان باید قدرت تشخیص بالایی داشته باشد تا بتواند بدتر یا بهتر شدن حال بیمار را از روی علائم و نشانه های بدن تشخیص بدهد و در صورت لزوم با پزشک و خانواده بیمار تماس بگیرد.

2- خلاقیت پرستار:

از فاکتورهای مثبت یک پرستار سالمند خلاقیت اوست تا بتواند سالمند بیمار را به لحاظ عاطفی و ذهنی سرگرم کرده و ذهن او را تقویت کند.

3- داشتن مهارت های ارتباطی:

پرستار بیمار سالمند باید مهارتهای ارتباطی خوب داشته باشد تا با سالمند بیمار تعامل خوبی برقرار کرده و هم صحبت خوبی برای او باشد.

4- احترام به سالمند:

از ویژگیهای مهم دیگر پرستار سالمند این است که در هر صورت احترام سالمند را حفظ کرده و صحبتی یا عملی مرتکب نشود که حرمت بیمار را از بین ببرد.

5- انعطاف پذیری:

از ویژگیهای بارز یک پرستار سالمند انعطاف پذیری اوست. فردی که نتواند انعطاف لازم را در برخورد با مشکلات و مسائل مختلف داشته باشد اصلا مناسب این شغل نیست چون چالشهای این شغل زیاد است.

6- صبر و بردباری:

سالمندان بیمار خصوصا بیماران سرطانی بدلیل عوارض بیماری دچار مشکلات روانی و خلقی می شوند و ممکن است با پرخاشگری و لجبازی پرستار را آزار دهند. صبر و بردباری یک پرستار سالمند می تواند او را آرام کرده و با شرایط موجود سازگار نماید.

7- مسئولیت پذیری:

شرایط سالمندان بیمار هم به دلیل سالمند بودن و هم بیمار بودن با افراد دیگر کمی متفاوت است. یک سهل انگاری ممکن است به قیمت جان سالمند بیمار تمام شود. پس مسئولیت پذیری پرستار سالمند می تواند از ویژگیهای بسیار مهم شخصیت او باشد.

اعزام پرستار حرفه ای برای سالمندان و کودکان در موسسه امید نرسینگ

شرکت امید نرسینگ با تجربه چند ساله و همکاری با موسسه الفاطب، هر گونه خدمات پرستاری و پرستاری افراد سالمند و کودکان شما را انجام می‌دهد.

تمام کارکنان شرکت امید نرسینگ از تجربه و مهارت بالایی برخوردار بوده و زیر نظر کارشناسان موسسه توانبخشی فعالیت می کنند. هدف ما رضایت شما و بهبود وضعیت سلامتی عزیزان شما است.

خدمات مرکز پرستاری امید

خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید