پرستاری از سالمند پوشکی در منزل

سالمند پوشکی - امید نرسینگ

افراد با پا گذاشتن به سالمندی با کاهش برخی توانایی های جسمی روبرو می شوند و در مواردی نیاز به کمک اطرافیان پیدا می کنند. البته سالمندانی هم هستند که به دلایل ژنتیکی یا سبک زندگی سالم تا آخر عمر در سلامت به سر می برند و نیازی به دیگران پیدا نمی کنند.

یکی از توانایی هایی که در سالمندی کاهش پیدا کرده یا از بین می رود کنترل ادرار و مدفوع است. اصطلاح سالمند پوشکی شاید چند دهه است که به گوش می رسد. این سالمندان به دلیل عدم کنترل در ادرار و مدفوع خود ناچار هستند از نوارهای بهداشتی مخصوص سالمندان که برای این منظور تولید می شوند استفاده کنند.

شاید در تبلیغات نام ایزی لایف را زیاد شنیده باشید و حتی برخی این برند را در مورد همه پوشک های سالمندان استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد پرستاری از سالمند پوشکی در منزل صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

سالمند پوشکی کیست؟

سالمندی که به دلیل کهولت سن توانایی کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست داده است و یا فقط در هنگام شب دچار این حالت می شود. این گونه سالمندان نیاز دارند تا از پوشک های بزرگسالان استفاده کنند تا رختخواب و لباس خود را کثیف نکنند.

تعویض این پوشک های یک بار مصرف هم بسیار ساده است و ایجاد حساسیت هم برای سالمند نخواهد کرد. سالمندی که از نظر فیزیکی سالم است و تنها قدرت کنترل ادرار و مدفوع را ندارد خودش می تواند تعویض پوشک را انجام دهد ولی سالمندی که مشکل فیزیکی هم دارد باید فردی از افراد خانواده یا پرستاری در منزل این کار را برایش انجام دهد.

اغلب بیمارانی که دچار ام اس یا آلزایمر و برخی بیماریهای دیگر می شوند به مرور کنترل ادرار و مدفوع را از دست می دهند و آنها نیز باید از پوشک استفاده نمایند. این پوشکها به حالت شورت و در سایزهای مختلف طراحی شده اند تا امکان نشت ادرار و مدفوع از آن وجود نداشته باشد.

سالمند پوشکی - سالمند پوشکی کیست

استخدام پرستار سالمند پوشکی

افرادی که سالمند پوشکی در منزل دارند و خود به دلایلی قادر به مراقبت از او نیستند می توانند از مراکز اعزام پرستار درخواست پرستار نمایند. در سوالاتی که از آنها پرسیده می شود باید عنوان کنند که سالمند آنها نیاز به تعویض پوشک دارد تا این مرکز پرستار مناسب سالمند شما را اعزام نماید.

زیرا برخی پرستاران کار تعویض پوشک را انجام نمی دهند پس گفتن این موضوع بسیار مهم است. پرستار سالمند پوشکی مهارت کافی در نظافت سالمند و تعویض پوشک او دارد و بسیاری از سالمندان با یک فرد غریبه در این مورد راحت تر هستند تا با فرزندان یا اطرافیان خود.

پیشنهاد می کنیم مقاله استخدام پرستار شبانه روزی سالمند را مطالعه نمایید. 

سالمند پوشکی - استخدام پرستار سالمند پوشکی

نکات مهمی که پرستار سالمند پوشکی باید رعایت نماید

  1. در هنگام تعویض پوشک پرستار باید مطمئن شود که زخم و یا خشکی روی پوست بدن سالمند در اثر چسب یا حساسیت به جنس پوشک به وجود نیامده باشد. در این موارد پوست دچار قرمزی و خارش شدید می شود و بسیار آزاردهنده است.
  2. اگر زخمی در بدن سالمند در اثر پوشک به وجود آمده باشد باید درمان شود. پمادها و مواد ضدعفونی کننده مخصوص این زخمها در داروخانه ها موجود است که می توان از آنها استفاده کرد. در صورت عدم درمان عفونت در انتظار سالمند خواهد بود که درمان آن به مراتب سخت تر است.
  3. بعد از تعویض پوشک کثیف و نظافت ناحیه تناسلی بهتر است از لوسیون نرم کننده روی پوست سالمند استفاده شود خصوصا برای پوستهای حساس.
  4. پرستار سالمند پوشکی باید حتما از دستکش یک بار مصرف در هنگام تعویض پوشک استفاده نماید و پس از اتمام کار دستکش را در نایلون قرار داده، گره زده و در سطح زباله بیندازد و سپس دستهای خود را با آب و صابون بشوید.
  5. پرستار در هنگام بستن پوشک جدید مطمئن شود که چسب پوشک نه خیلی سفت باشد و نه خیلی شل. در صورت سفت بودن پوست بدن سالمند دچار اذیت می شود.
سالمند پوشکی - نکات مهم

کلام آخر :

در سالمندان پوشکی بسیار باید به کرامت انسانی او توجه کرد و جوری با او رفتار نکرد که دچار خجالت و شرم شود. استخدام پرستار سالمند می تواند کمک بزرگی برای سالمندان پوشکی باشد. در صورتی که نیاز به پرستار در این زمینه دارید می توانید با مرکز امید نرسینگ تماس بگیرید و از خدمات پرستاری این مرکز استفاده نمایید.

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله حمام کردن سالمند وابسته به تخت را از دست ندهید. 

سالمند پوشکی - نکات مهم پوشک کردن سالمند

اعزام پرستار حرفه ای از موسسه امید نرسینگ

شرکت پرستاری امید نرسینگ با تجربه چند ساله ، هر گونه خدمات پرستاری و پرستاری افراد سالمند و کودکان شما را انجام می‌دهد.

اگر چنانچه بیماری دارید که قادر به تحرک در رختخواب نیست و نگهداری ویژه نیاز دارد می توانید از موسسه امید نرسینگ درخواست پرستار نمایید تا با حضور پرستاری حرفه ای و مسئول دیگر نگران دچار شدن بیمار خود به زخم بستر نباشید و در صورتی که بیمار شما قبلا دچار این زخم ها شده است پرستار می تواند به شما در درمان زخم بستر بیمارتان یاری رساند.

تمام کارکنان شرکت امید نرسینگ از تجربه و مهارت بالایی برخوردار بوده و زیر نظر کارشناسان موسسه توانبخشی فعالیت می کنند. هدف ما رضایت شما و بهبود وضعیت سلامتی عزیزان شما است.

خدمات مرکز پرستاری امید

خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید