افسردگی در سالمندان و پرستاری از سالمند افسرده

افسردگی در سالمندان- امیدنرسینگ

افسردگی در سالمندان از اختلالات شایع در دوران سالمندی است بطوری که حدود شش میلیون امریکایی بالای 65 سال به افسردگی مبتلا هستند ولی فقط 10 درصد از این تعداد تشخیص داده و درمان می شوند.

دلیل عدم تشخیص افسردگی در سالمندان احتمالا به دلیل این است که علائم بالینی متفاوتی در سالمندان دیده می شود که نیاز به دقت بیشتری در معاینه و تشخیص دارد. علاوه بر این در سالمندان معمولا بیماریها و ناتوانیهای دیگر هم به چشم می خورد که در روند افسردگی تاثیر گذارده و تشخیص را دشوارتر می کنند.

در این مقاله سعی داریم بیشتر با افسردگی در سالمندان آشنا شویم و بدانیم برای پرستاری سالمندان مبتلا به افسردگی چه کارهایی باید انجام دهیم. با شرکت پرستاری امید نرسینگ همراه باشید.

افسردگی سالمندی چیست؟

افسردگی نوعی بیماری بیولوژیکی می باشد که بدنبال عدم تعادل شیمیایی مغز ایجاد میشود و بر احساسات، افکار، سلامت جسمی و رفتار فرد تاثیر میگذارد. سالمندان امکان دارد در طول زندگی خود دوره های افسردگی را تجربه کرده باشند و گاهی هم پیش می آید که فقط در سالمندی گریبان آنها را می گیرد.

بیماری افسردگی در هر سنی در انسان بروز می کند ولی در سالمندان بدلیل اینکه با علائم برخی بیماریها اشتباه گرفته میشود ممکن است تشخیص داده نشود. درصورتیکه این بیماری به موقع درمان نشود می تواند سالها فرد سالمند را درگیر نماید.

این بیماری می تواند حتی منجر به خودکشی در سالمندان گردد. به این نکته توجه کنید که افسردگی یک امر طبیعی در سالمندی نیست که با افزایش سن یا ابتلا به بیماری برای فرد بوجود بیاید بلکه باید علت زمینه ای در مورد این بیماری در فرد وجود داشته باشد.

علائم افسردگی در سالمندان:

  • در به خاطر سپردن وقایع و تمرکز کردن مشکل دارد.
  • فرد اغلب خسته و فاقد انرژی است.
  • بیشتر اوقات ترجیح می دهد تنها باشد.
  • به تلفن ها پاسخ نمی دهد.
  • اشتهایش کم یا زیاد می شود.
  • در تصمیم گیری ها یا پیگیری برنامه ها مشکل دارد.
  • علاقه اش را نسبت به فعالیتهایی که قبلا علاقه داشت انجام دهد از دست می دهد.
  • به لباس پوشیدن و سر و وضع خودش اهمیت نمی دهد.
  • شکایت از علائم جسمانی که علتی ندارند
  • صحبت در مورد خودکشی
  • احساس نا امیدی، غم و اندوه و بی ارزشی
  • فرد آهسته و کم صحبت می کند و همیشه از کمبود انرژی شکایت دارد.

مطلب پیشنهادی : بیماری های روانی شایع در سالمندان

افسردگی در سالمندان- زنان

عواملی که خطر افسردگی در سالمندان را افزایش می دهد:

  • مجرد بودن
  • طلاق
  • از دست دادن همسر
  • ترس از مرگ
  • سابقه اقدام به خودکشی
  • وجود درد شدید یا مزمن
  • بیماریهایی نظیر فشار خون بالا، زوال عقل، سکته مغزی، دیابت و … خطر ابتلا به افسردگی را افزایش میدهد.
  • آسیبهای بدنی مثل قطع عضو، حمله قبلی، شیمی درمانی و …
  • سابقه خانوادگی خصوصا در مورد افسردگی های شدید
  • سوء مصرف مواد مخدر، الکل و برخی داروها
  • از دست دادن و مرگ یکی از اعضای خانواده و عزیزان فرد
  • عدم داشتن یک خانواده حمایتگر یا اجتماع حامی
  • وجود وقایعی که تولید استرس می کنند در زندگی سالمند
  • خانمها بیشتر از آقایان در معرض افسردگی سالمندی قرار دارند بدلیل یائسگی و کاهش هورمون ها

ارتباط بین بی خوابی و افسردگی در سالمندان:

اکثر بیماران سالمندی که به افسردگی دچار هستند از اختلالات خواب شبانه شکایت دارند. زود بیدار شدن از سایر اختلالات خواب بیشتر نشانه افسردگیست. معمولا بیمار افسرده 2 تا 3 ساعت زودتر از معمول بیدار میشود و با اینکه خسته است دیگر نمیتواند بخوابد.

بیخوابی مدام می تواند از نشانه های افسردگی در سالمندان باشد و یک زنگ خطر برای شروع افسردگی یا عود کردن بیماری سالمندان است. در مواقع بی خوابی سالمندان باید از نظر افسردگی چک شوند تا اگر دچار این بیماری هستند با تجویز بی مورد داروی خواب آور مشکلات بیشتری برای آنها به وجود نیاید.

مطلب پیشنهادی : مشکلات روزانه سالمندان

افسردگی در سالمندان- مردان

روشهای درمانی برای افسردگی در سالمندان

– داروهای ضد افسردگی:

داروهای ضد افسردگی ممکن است مفید باشد اما تاثیر آن مثل بیماران جوان نیست. خطر عوارض جانبی این داروها در سالمندان نیز بیشتر است پس باید با احتیاط بیشتری تجویز شوند.

مثلا داروی ایمی پرامین و آمی تریپتیلین که از داروهای ضد افسردگی قدیمی هستند میتواند برای سالمند آرامش بخش باشد ولی امکان افت فشار خون و سرگیجه می شود که ممکن است منجر به زمین خوردن و شکستگی استخوان های سالمند گردد.

بعلاوه این داروها در سالمندان باید با دوز پایین شروع شود که در مدت طولانی اثرگذار باشد. بطور کلی طول درمان افسردگی در سالمندان بیشتر و طولانی تر از جوانان است.

– روان درمانی:

در افراد افسرده حمایت خانواده، دوستان و شرکت در گروههای خودیاری میتواند مفید باشد. این روش برای افرادی که علائم خفیف تر دارند یا مایل به استفاده از قرص نیستند بهتر است. ورزش های مناسب نظیر یوگا هم می تواند در بهبود حالت افسردگی این بیماران مفید باشد.

– الکترو شوک درمانی یا ETC :

این روش در درمان افسردگی سالمندان نقش زیادی دارد زیرا سالمندان به دلیل بیماریهای دیگری که دارند و داروهایی که مصرف می کنند امکان دارد با داروهای ضد افسردگی دچار اختلال دارویی شوند و برای بدن مضر باشد.

همچنین برای افرادی که علائم شدید افسردگی دارند و حتی به استحمام و نظافت خود نمی رسند و یا خطر خودکشی در آنها زیاد باشد روش الکتروشوک درمانی درمانی موثر و ایمن است.

با سالمندان دچار افسردگی چطور رفتار کنیم؟

– سالمند را کودک فرض نکنید:

این را قبول کنیم که سالمند کودک نیست و نباید با آنها مثل کودک رفتار کرد و به آنها امر و نهی کرد. پس باید مراقب شان و رتبه سالمند باشیم. گاهی اوقات افراد سعی می کنند با پدر و مادر سالخورده خود مانند والد برخورد کنند ولی مراقبت از سالمندان مهارتهای خاص خودش را دارد.

گاهی این مهارتها باید آموخته شوند. گاهی هم فرزندان فرصت نگهداری از سالمند خود را ندارند و یا به دلایل دیگر امکان رسیدگی به آنها وجود ندارد. در این موارد مراکزی نظیر مرکز امید نرسینگ با اعزام پرستار سالمند می تواند مشکل این افراد را حل کند و با تخصصی که در نگهداری از سالمندان از جمله سالمندان افسرده دارند مشکل نگهداری از سالمندان را حل کنند.

– به سالمند پیشنهاد دهید نه دستور:

اگر لازم است توصیه ای به سالمند داشته باشیم آن را بصورت پیشنهاد ارائه دهیم نه یک دستور. آزادی عمل نباید از سالمند گرفته شود و احساس کند دیگران برای او تصمیم می گیرند. دستور دادن سالمندان را ناامیدتر و افسرده تر می کند و باعث لج بازی آنها می شود.

– دادن حس مفید بودن به آنها:

افراد سالمند به دلیل کاهش توانایی های جسمی و تغییر شرایط زندگی شان معمولا دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند و احساس بی مصرف بودن به آنها دست می دهد. در این مورد باید مسئولیت هایی که می توانند از عهده اش بربیایند به آنها داده شود تا حس مفید بودن در زندگی را داشته باشند و از افسردگی فاصله بگیرند.

اعزام پرستار حرفه ای برای سالمندان و کودکان در موسسه امید نرسینگ

تمام کارکنان شرکت امید نرسینگ از تجربه و مهارت بالایی برخوردار بوده و زیر نظر کارشناسان موسسه توانبخشی فعالیت می کنند. هدف ما رضایت شما و بهبود وضعیت سلامتی عزیزان شما است.

شرکت پرستاری امید کلیه خدمات پرستاری در منزل ، پرستار کودک در منزل ، پرستار سالمند در منزل ، همراه بیمار در بیمارستان و منزل همچنین خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل را انجام می دهد.

برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

خدمات مرکز پرستاری امید

خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید