مزایا و معایب داشتن پرستار کودک

پرستار کودک - امید نرسینگ

پرستار کودک داشتن در گذشته فقط مختص اشراف زادگان، بزرگان و ثروتمندان بود ولی با صنعتی شدن کشورها و نیاز به نیروی کار زنان در مشاغل صنعتی و خدماتی این شغل روز به روز بازار بیشتری پیدا کرد و امروزه افراد عادی هم از استخدام پرستار کودک برای فرزندانشان نفع می برند.

البته تاسیس مهدکودک ها کمک شایانی به مادران شاغل کرد ولی عده ای هم هستند که تمایل دارند با صرف هزینه بیشتر مراقبت بهتری از فرزند خود در منزل داشته باشند. برای این دسته از افراد مقاله ذیل می تواند مفید باشد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مزایای استخدام پرستار کودک

1- کیفیت کاری بالاتر

بدلیل اینکه پرستار کودک در منزل فقط از یک یا دو کودک نگهداری می کند نسبت به مراقب های مهدکودک که در آن واحد از چندین کودک نگهداری می کنند کیفیت کار بالاتری داشته و می تواند فضای شاد و امنی را برای کودک فراهم کند.

2- حضور کودک در محیط خانه

کودکان در هر سنی که باشند معمولا خانه خود را به هر جای دیگری ترجیح می دهند چون در آنجا احساس امنیت و تعلق خاطر کرده و به اتاق و وسایل خود وابستگی دارند. کودک در صورتیکه پرستار داشته باشد می تواند روی تخت خودش بخوابد، با اسباب بازیهای خودش بازی کند، در آشپزخانه خودش غذا بخورد و خیلی نیازهای او در خانه بهتر تامین می شود.

در حالیکه مهد کودک با وجود محاسنی که دارد از این نظر نمی تواند انتظارات کودک را همانند خانه برآورده کند و اینکه برای کودکان در سنین مختلف یک برنامه خاص اجرا می کنند که شاید برای همه آنها مناسب نباشد.

3- نداشتن دردسرهای آماده کردن کودک و رفت و آمد

مادرانی که هر روز صبح زود مجبور به آماده کردن کودک و بردن او به مهدکودک هستند سختی های این کار را بهتر درک می کنند. کودکان صبح ها به دلیل خواب آلودگی دوست ندارند تختخواب و منزل را ترک کنند و بدخلقی می کنند و پوشاندن لباس و خوراندن صبحانه به آنها کار سخت و دشواری است.

همچنین بعدازظهر که به منزل بازمی گردید کودک احساس گرسنگی می کند و به توجه شما احتیاج دارد ولی شما مجبورید به کارهای روزمره خانه و پختن شام بپردازید و از توجه به او غافل می شوید. ولی اگر از کمک یک پرستار کودک استفاده کنید این استرس هایی که هر روز به شما وارد می شود از بین رفته و محیط خانه شرایط بهتری برای رشد و پرورش کودک می شود.

کودک با وجود پرستار خواب راحت، غذای به موقع، توجه و نیاز به بازی را به دست می آورد و شما نیز می توانید بهتر روی شغل و کارهای روزانه تان تمرکز کنید.

مقاله پیشنهادی: هزینه استخدام پرستار کودک در سال 1401

پرستار کودک- استخدام

4- مراقبت در مواقع اضطراری

داشتن پرستار کودک در مواقعی که کودک بیمار است یا مدرسه به علت بارش برف، آلودگی هوا، غیبت معلم در کلاس تعطیل باشد بسیار کمک کننده است زیرا شما مجبور نیستید کار خود را رها کرده و همراه فرزند خود باشید.

5- انعطاف در زمان کاری پرستار

بعضی والدین ساعت کاری دقیق و منظمی ندارند که با ساعت شروع و پایان کار مهدکودک مطابقت داشته باشد و این دغدغه هر روز برای والدین وجود دارد که مبادا دیر به مهد کودک برسند و موجب معطلی کارکنان مهدکودک و استرس کودک خود شوند.

وجود پرستار کودک در منزل برای افرادی که از مشکلات این چنینی رنج می برند گزینه بسیار مناسبی است و اگر در محیط کاری برای شما جلسه مهم یا مسافرت کاری اتفاق افتاد دیگر نگران تنهایی کودک خود نیستید.

6- محیط سالم

مهدکودک ها به دلیل اینکه کودکان زیادی در آنجا نگهداری می شوند و با اسباب بازیهای مشترک بازی می کنند احتمال سرایت بیماریهای واگیردار در آنجا زیاد است. استفاده از پرستار کودک باعث می شود فرزند شما کمتر در معرض بیماریهای ویروسی و میکروبی قرار گرفته و بدن سالم تری داشته باشد.

همچنین اگر فرزند شما بیمار شد و از رفتن به مهدکودک منع شد اگر پرستار کودک داشته باشید نیاز نیست که کار خود را رها کرده و در منزل از فرزند خود مراقبت کنید. پرستار کودک خوب و آموزش دیده می تواند به خوبی از فرزند بیمار شما در منزل نگهداری نماید.

7- رشد اجتماعی طبیعی

درست است که کودکان در مهدکودک ها روابط اجتماعی را بهتر یاد می گیرند ولی یک پرستار کودک کاربلد و باتجربه توانایی آموختن این مهارت را به کودک شما دارد.

او می تواند از راه های طبیعی تری نظیر بازی کودک با بچه های همسایه، دوستان و خویشان یا بردن کودک به پارک و همبازی شدن او با دیگر کودکان این مهارتها را به کودک بیاموزد. در این مورد دست کودک باز است تا دوستانی مطابق روحیه و علاقه اش پیدا کند ولی در مهدکودک این قدرت انتخاب کمتر وجود دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله مسئولیت های پرستار کودک در منزل را مطالعه نمایید. 

پرستار کودک - در منزل

8- مدیریت فعالیتهای روزانه کودک

اگر شما فرد پرمشغله ای هستید و در عین حال دوست ندارید کودک خود را از انواع کلاسهای هنری، ورزشی، آموزشی و … محروم کنید بهترین راه استخدام یک پرستار کودک آگاه و مطمئن است تا فرزند شما را در این زمینه یاری کرده و باری از دوش والدین برداشته شود.

9- مراقبت در هنگام سفر

انتخاب یک پرستار کودک همراه و مورد اعتماد حتی در سفرها هم کمک حال شما خواهد بود. درست است که این موضوع برای شما بار مالی بیشتری به همراه خواهد داشت ولی باعث می شود که شما در طی سفر مدام در حال رسیدگی به کودک نبوده و بتوانید با خیال راحت ساعاتی را در کنار همسر و دوستان از سفر لذت ببرید و این پرداخت اضافی واقعا ارزشش را خواهد داشت.

10- صرفه جویی در وقت و انرژی

شما با استخدام پرستار کودک خیلی در وقت و انرژی خود صرفه جویی می کنید و نیازی نیست که خریدهای خانگی را خود انجام دهید. همچنین آخر هفته ها وقت آزاد بیشتری دارید.

همچنین برای بردن کودکتان به کلاسهای آموزشی دیر به محل کار نمی رسید. پرستار کودک همه این کارها را می تواند به درستی انجام دهد و شما دیگر دغدغه کارهای متفرقه را نخواهید داشت.

معایب استخدام پرستار کودک

1- پشتیبانی سازمانی ضعیف

در یک مهد کودک اگر یکی از مربیان بیمار شود یا مشکلی برایش پیش بیاید که نتواند در محیط کارش حضور یابد سریعا مربی دیگری جایگزین آن می شود و مشکلی پیش نمی آید ولی در مورد پرستار کودک کار به این سادگی ها نیست.

هنگامیکه پرستار کودک به هر دلیلی نتواند در منزل شما حضور یابد پیدا کردن سریع پرستار دیگری که مورد اعتماد باشد بسیار سخت است و مدتی شما را دچار چالش و استرس خواهد کرد.

پیشنهاد می شود مطالعه مقاله بیماریهای انگلی در کودکان را از دست ندهید. 

پرستار کودک- مزایا

2- روابط اجتماعی کمتر

مسلم است که کودکان در مهدکودک بهتر می توانند دوست پیدا کرده و روابط اجتماعی بهتری داشته باشند. البته همانطور که در قسمتهای قبل اشاره شد یک پرستار کودک آگاه و مسئولیت پذیر می تواند با بردن کودک به اماکنی نظیر پارک، سینما، کلاسهای هنری و ورزشی کودک را با فضاهای اجتماعی و کودکان دیگر بیشتر آشنا کرده و زمینه اجتماعی شدن کودک را فراهم نماید.

3- عدم امکان نظارت مستقیم

در مکان هایی نظیر مهدکودک ها کار پرستاران و مربیان کودک مورد ارزیابی قرار می گیرد و اگر خطایی صورت گیرد بلافاصله گوشزد می شود ولی در مورد پرستار کودک این طور نیست.

اگر پرستار در منزل چندان متعهد و مسئولیت پذیر نباشد کیفیت کارش در مورد مراقبت از فرزند شما پایین بوده و در مورد کودک دچار سهل انگاری و اهمال خواهد شد. نظارت بر روی کار پرستار کودک در این موارد به عهده خودتان می باشد و در موارد خطا و اشتباه از سمت پرستار باید برخوردی قاطعانه داشته باشید.

اعزام پرستار حرفه ای برای سالمندان و کودکان در موسسه امید نرسینگ

شرکت امید نرسینگ با تجربه چند ساله و همکاری با موسسه الفاطب، هر گونه خدمات پرستاری و پرستاری افراد سالمند و کودکان شما را انجام می‌دهد.

تمام کارکنان شرکت امید نرسینگ از تجربه و مهارت بالایی برخوردار بوده و زیر نظر کارشناسان موسسه توانبخشی فعالیت می کنند. هدف ما رضایت شما و بهبود وضعیت سلامتی عزیزان شما است.

خدمات مرکز پرستاری امید

خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید