درمان زخم بستر در خانه

درمان زخم بستر - امید نرسینگ

زخم فشاری یا زخم بستر از فشار طولانی و مداوم روی قسمتی از پوست بدن به وجود می آید که اغلب در بیمارانی که قادر به تحرک روی تخت نیستند ایجاد می شود. باقی ماندن در یک حالت باعث می شود که خونرسانی در ناحیه ای که فشار روی آن است کاهش یابد که این امر باعث آسیب به بافت پوست در آن ناحیه و ایجاد زخم می گردد. در این مقاله قصد داریم در مورد درمان زخم بستر در خانه صحبت کنیم پس اگر علاقمند به دانستن مطالبی در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

راهکارهای جلوگیری از ابتلا به زخم بستر

  • اگر مجبورید به دلیل بیماری یا معلولیت طولانی مدت در رختخواب باشید هر یکی دو ساعت یک بار وضعیت خود را در رختخواب یا ولیچر تغییر دهید. در این امر مراقب باشید که پوست روی سطح رختخواب کشیده نشود زیرا این اصطکاک و سایش خود موجب بدتر شدن زخم بستر می شود.
  • پوست را خشک و تمیز نگهدارید مخصوصا نواحی از بدن که دچار زخم بستر شده است.
  • سعی کنید هنگام تغییر موقعیت خود در رختخواب یا ولیچر خود را سر ندهید زیرا اصطکاکی که ناشی از لیز خوردن است موجب بدتر شدن زخم می شود.
  • از وسایل کمکی و تشکهای مخصوص برای کاهش فشار روی نواحی مختلف بدن استفاده کنید. مثلا برخی تشکهای آبی یا بادی مخصوص این بیماران، تشک های فومی مخصوص و … که با مشورت پزشک می توانید تهیه نمایید.
  • تمرینات سبک ورزشی و کششی که با مشورت پزشک باشد می تواند گردش خون را در اندامها بهبود بخشد و از ایجاد زخم بستر جلوگیری کند.
  • اگر دچار اضافه وزن هستید می توانید با تغییر در سبک زندگی، کاهش وزن، ترک سیگار، کنترل قند خون و … به بهبودی سریعتر زخم بستر کمک کنید.

مقاله پیشنهادی: تعویض پانسمان زخم توسط پرستار در منزل

درمان زخم بستر - پانسمان

مراحل ایجاد زخم بسترمرحله اول: تغییر رنگ پوست هنگام لمس کردن. در سالمندانی که پوست روشن دارند پوست به رنگ قرمز در می آید و در افرادی که پوست تیره دارند به آبی مایل به ارغوانی تغییر رنگ می دهد. این نواحی دچار سوزش و خارش نیز می شود.

مرحله دوم : افزایش آسیب دیدگی پوست: ایجاد تاول در پوست، زخم، تغییر رنگ، ناراحتی و درد جدی در فرد ظاهر میشود.

مرحله سوم: گسترش ساییدگیها و تغییر رنگ : در زخم ظاهری دهانه مانند ایجاد می شود.

مرحله چهارم: زخم بزرگ: پوست به وضوح تخریب شده و آسیب ماهیچه ای، استخوانی و تاندونها را از سوراخی که در پوست ایجاد شده می توان دید.

مرحله پنجم: در صورت درمان نشدن زخم عواقبی همچون عفونت حاد، قطع عضو و حتی مرگ برای بیمار ایجاد خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله سرم تراپی در منزل را از دست ندهید. 

درمان زخم بستر - بیمارستان

درمانهای خانگی موثر در درمان زخم بستر

  • برای تمیز کردن ناحیه زخم شده میتوان از آب نمک جهت ضدعفونی کردن زخم استفاده کرد.
  • می توان از آلوئه ورا برای پیشگیری از سوزش و خارش پوست و درمان زخم بستر استفاده کرد.
  • برای تسکین و کاهش فوری درد می توان روی آن ناحیه زردچوبه مالید. زردچوبه موجب التیام سریعتر زخمها میشود.
  • می توان چغندر را با مقداری عسل مخلوط کرده و روی ناحیه موردنظر مالید تا از قرمزی و خارش آن پیشگیری شود.
  • برای اینکه گردش خون در قسمتهای مختلف بدن بیشتر شود می توانید از ماساژ استفاده کنید البته مراقب باشید که خود زخم را ماساژ ندهید. می توانید از روغن هایی مثل نارگیل و زیتون برای ماساژ استفاده کنید تا هم پوست بیمار دچار کشیدگی و درد نشود و همچنین این روغن ها خاصیت درمانی دارند و جذب پوست می شوند و برای جلوگیری از خشکی پوست هم مفید هستند.
  • الکل در مراحله اولیه زخم از گسترش آن جلوگیری می کند پس با یک پنبه تمیز الکلی می توان زخم و اطراف آن را تمیز کرد.
  • سرکه نیز ماده موثری برای ضد عفونی کردن زخم بستر است که می توان روزی 1 تا 2 بار محل زخم را با آن شستشو داد.
  • استفاده از مخلوط عسل و شکر از هر کدام یک قاشق می تواند به بهبود زخمها کمک کند به طوری که روی زخم مالیده شود و رویش با یک باند استریل پوشانده شود.
  • پودر بچه در بهبود سریع زخم و خشک کردن ناحیه زخم بسیار موثر است فقط برای یان کار ابتدا یک ماده ضدعفونی کننده را روی زخم مالیده و سپس پودر بچه را روی آن بپاشید.

پیشنهاد می کنیم مقاله اعزام پرستار سالمند، بیمار و کودک در منزل را مطالعه کنید. 

درمان زخم بستر - نقاط تحت فشار

عوامل موثر بر ایجاد زخم بستر

1- عدم تحرک: اولین دلیل ایجاد زخم بستر تحرک نداشتن و تماس طولانی مدت و فشار مداوم روی عضوی از بدن می باشد.

2- کشیدن سیگار: یکی از مضرات سیگار این است که سبب خشکی پوست می شود و همین طور خون به راحتی در بدن گردش نمی کند و این موضوع در سالمندان بیشتر موجب خطر می باشد.

3- کهولت سن: افراد با افزایش سن پوستشان خشک تر و نازک تر می شود و پوستی که خشک باشد انعطاف پذیری کمتری دارد و این زمینه ای برای ایجاد زخم بستر در سالمندان کم تحرک یا بیمار روی تخت می باشد.

4- تغذیه نامناسب: اگر تغذیه فرد درست و سالم نباشد در ایجاد خیلی از بیماریها موثر خواهد بود. اگر رژیم غذایی فرد بیمار حاوی فیبر و پروتئین کافی نباشد احتمال ابتلا به زخم بستر در آنها به مراتب بیشتر است.

مقاله پیشنهادی : اصول مراقبت از بیمار در منزل  

درمان زخم بستر - پرستار خانگی

اعزام پرستار حرفه ای از موسسه امید نرسینگ

شرکت پرستاری امید نرسینگ ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل افراد سالمند ، کودک ، پرستار بیمار در منزل و همراه بیمار در بیمارستان است . برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

اگر چنانچه بیماری دارید که قادر به تحرک در رختخواب نیست و نگهداری ویژه نیاز دارد می توانید از موسسه امید نرسینگ درخواست پرستار نمایید تا با حضور پرستاری حرفه ای و مسئول دیگر نگران دچار شدن بیمار خود به زخم بستر نباشید و در صورتی که بیمار شما قبلا دچار این زخم ها شده است پرستار می تواند به شما در درمان زخم بستر بیمارتان یاری رساند.

تمام کارکنان شرکت امید نرسینگ از تجربه و مهارت بالایی برخوردار بوده و زیر نظر کارشناسان موسسه توانبخشی فعالیت می کنند. هدف ما رضایت شما و بهبود وضعیت سلامتی عزیزان شما است.

خدمات مرکز پرستاری امید

خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید