کشیدن بخیه توسط پرستار در منزل

کشیدن بخیه - امید نرسینگ

در جراحی هایی که بصورت باز صورت می گیرد بعد از انجام عمل جراحی از بخیه برای متصل کردن دو طرف باز شده پوست استفاده می شود که برخی از آنها جذبی هستند و نیازی به کشیدن ندارند. کشیدن بخیه برای آن دسته از بخیه هایی است که جذبی نیستند و باید پس از گذشت مدتی از جراحی که به تشخیص پزشک جراح اعلام می شود نسبت به کشیدن آن بخیه ها اقدام کرد.

مراجعه به بیمارستان یا درمانگاه بهترین راه کشیدن بخیه است ولی اگر به دلیل دوری مسافت از درمانگاه یا بدحال بودن بیمار و سختی در حرکت و جابجایی می توان این عمل را در منزل با رعایت تدابیری انجام داد.

همچنین می توان از کمک یک پرستار اعزامی از سوی موسسات اعزام پرستار نظیر موسسه امیدنرسینگ استفاده کرد تا این کار را در منزل برای شما انجام دهد. تنها کافیست با این مرکز تماس گرفته و تقاضای اعزام پرستار نمایید. در این مقاله نیز به توضیحاتی در مورد کشیدن بخیه پرداخته شده است که پیشنهاد می کنیم مطلب را تا پایان مطالعه نمایید.

مقاله پیشنهادی: تعویض پانسمان زخم توسط پرستار در منزل

کشیدن بخیه - کتف و گردن

تعریف بخیه

در پزشکی به بستن محل پارگی یا زخم با نخ بخیه می گویند. انواع بخیه شامل موارد ذیل است:

بخیه جذبی: آن دسته از بخیه ها که قابل جذب هستند و معمولا برای بخیه کردن اعضای داخلی بدن که دسترسی به آنها برای کشیدن بخیه میسر نمی باشد استفاده می شود. نخ این نوع بخیه ها از نوعی است که به مرور جذب بدن می شود.

بخیه غیر جذبی: این بخیه قابل جذب نیست و باید حتما کشیده شود و به دو صورت زیرپوستی یا تک تک زده می شود. بخیه زیر پوستی طوری است که فقط در سر و ته زخم قابل دیدن است و خود پزشک با قطع آن و کشیدن نخ آن را خارج می کند و این کار حتما باید بوسیله پزشک انجام گردد. در نوع تک تک که اغلب بخیه ها از این نوع هستند قابل دیدن هستند و با بریدن هر بخیه می توان نخ را خارج کرد.

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله سرم تراپی در منزل را از دست ندهید. 

کشیدن بخیه - در منزل

اقدامات لازم برای کشیدن بخیه:

– اطمینان از فرا رسیدن زمان کشیدن بخیه ها:

معمولا تا دو هفته بعد از جراحی می توان بخیه را کشید که البته این زمان با نظر پزشک ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

– آماده کردن ابزار لازم برای کشیدن بخیه:

باید با قیچی که نوک تیز دارد و ترجیحا قیچی جراحی باید استفاده شود. اگر از کمک یک پرستار برای این کار استفاده کنید لوازم این کار را همراه خود خواهد آورد ولی اگر خود اقدام به این کار می کنید نباید با قیچی کند یا وسایلی مشابه این نخ ها را برید زیرا ممکن است موجب باز شدن زخم شود.

– ضدعفونی کردن وسایل جهت کشیدن بخیه:

لوازم این کار نظیر قیچی و موچین باید ضدعفونی شوند که یا از طریق پنبه آغشته به الکل و یا در آبی که در حال جوشیدن است به مدت 20 دقیقه جوشانده شوند. البته می توان برای اطمینان بعد از جوشانده شدن لوازم آنها را خشک کرد و مجددا با الکل ضدعفونی کرد تا موجب عفونت زخم نشود.

– در دسترس بودن لوازم پانسمان:

اگر در اثر کشیدن بخیه ها زخم دچار خونریزی شد باید فورا آن را تمیز کرده و پانسمان کرد.

– انجام مراحل کشیدن بخیه شامل ضدعفونی ناحیه بخیه خورده، بریدن گره ها، کشیدن نخ و پاکسازی زخم باید به ترتیب انجام شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله اعزام پرستار سالمند، بیمار و کودک در منزل را مطالعه کنید. 

کشیدن بخیه - زانو

چه مراقبت هایی بعد از کشیدن بخیه باید انجام شود؟

1- پوست بدن قدرت و کششی طبیعی دارد که مدتی بعد از بهبود زخم مجدد آن خاصیت را بدست می آورد پس باید تا بهبود کامل زخم خیلی مراقب بود که حتی بعد از کشیدن بخیه ها در اثر کشش و فشار زیاد زخم از هم باز نشود زیرا ناحیه بخیه خورده نسبت به سایر قسمت های پوست سالم ضعیف تر است و در مقابل کشش و فشار ممکن است از هم گسسته شود.

2- استفاده از پماد ویتامین E بر روی زخم به بهبود سریعتر زخم کمک می کند ولی بعد از کشیدن بخیه و بهبود زخم این کار را انجام دهید.

3- در کل پوست باید از اشعه UV ماوراء بنفش حفظ شود این امر برای پوستی که آسیب دیده و در حال بهبودی است بیشتر ضروری است. پس جای زخم را بوسیله لباس، دستکش، جوراب، کلاه و … پوشش دهید و اگر نمی توانستید این کار را انجام دهید روی زخم را با مقادیری کرم ضدآفتاب بپوشانید.

کشیدن بخیه - بعد از کشیدن

اعزام پرستار حرفه ای برای سالمندان و کودکان در موسسه امید نرسینگ

شرکت پرستاری امید نرسینگ ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل افراد سالمند ، کودک ، پرستار بیمار در منزل و همراه بیمار در بیمارستان است . برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

تمام کارکنان شرکت امید نرسینگ از تجربه و مهارت بالایی برخوردار بوده و زیر نظر کارشناسان موسسه توانبخشی فعالیت می کنند. هدف ما رضایت شما و بهبود وضعیت سلامتی عزیزان شما است.

خدمات مرکز پرستاری امید

خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید
خدمات پرستاری امید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید